Vrste dizajna
Spona
između čistog dizajna i umetnosti bila bi primenjena umetnost, koja je bliža
samom pojmu dizajniranja i možemo je podeliti na vise oblasti:
* Graphic Design • Grafički
dizajn je oblast dizajna kojom ćemo se najviše baviti.
* Industrial
Design Engineering - Dizajn mašina i mehaničke opreme.
* Interior Design- Dizajn enterijera i namestaja.
* Fashion Design • Dizajn tekstila i odevnih predmeta.
Pored
pomenutih, koje su najveće oblasti dizajna, postoje i mnoge druge podgrupe tih
oblasti, a svakodnevno dizajneri imaju potrebu da razvijaju nove oblasti u
skladu sa napretkom tehnologije i savremenfm načinom Života, poslovanja,
Školovanja itd. Do pre nekoliko godina nije ni postojalo zanimanje poput
dizajnera aplikacija i igrica za mobilne telefone, dok Je to danas jedan od
najtraženijlh poslova u oblasti dizajna, shodno trenutnoj potražnji na tržištu ■
trendu koji su uveli mobilni telefoni i aparati poput iPhone-a, iPad-a I si.
Industrial Design
Profesija
Industrijskog dizajnera Jeste aktivnost koja obuhvata sve suštinske I
metodološke pristupe, od prvih Istraživanja I analiza, pravljenje Idejnog rešenja
I, na kraju, kreiranja samog proizvoda. Zato Industrijski dizajner mora
poznavati više naučnih disciplina I zahteva, koji su vezani za uslove
proizvodnje I plasmana proizvoda na tržište. Već smo pomenuli da se koren)
Industrijskog dizajna protežu još od Industrijske revolucije, krajem
devetnaestog I početkom dvadesetog veka, ali konačan oblik doolja tek posle
Drugog svetskog rata. Dužnost Industrijskog dizajnera jeste da stvara I
oblikuje predmete prema uslovlma života I rada savremenog čoveka. Interesna
sfera Industrijskog dizajnera jesu svi predmeti koji nas okružuju, kao i
predmeti koji su novina (inovativni predmeti), shodno naprednoj tehnologiji i
modemom načinu života.
Industrijski
dizajner mora da Ima niz kvaliteta:
* Sposobnost
metodološkog pristupa - smisao za sistematsko Istraživanje, ocenjivanje, analizu faktora
dizajna (funkcija, estetika, ergonomija, zahtevi tržišta I
>
Tehnička kultura • određen stepen znanja I praktičnog Iskustva Iz pojedinih
tehničkih disciplina, rad sa materijalima, proces industrijske proizvodnje Itd.
*
Poznavanje ekonomskih uslova
* Likovna
kultura - poznavanje principa i elemenata koji doprinose što potpunijem
izražavanju jedinstva vlzuelnlh kvaliteta, koji formiraju harmoničan izgled
proizvoda, prema savremenlm standardima i sredini kojoj Je taj proizvod
namenjen
• Sposobnost
komunikacije • veština saopštavanja i prenošenja
Idejnih rešenja kroz komunikaciju, skicu, projekat ili model
Industrijski
dizajner, takođe, mora da poznaje i probleme pa kovanja proizvoda (Packaging Design), propagandu
i marketing u slučajevima kada rešavanje takvih problema zahteva korišćenje
vizuelnog fenomena uz odgovarajuće znanje i Iskustvo (Graphic Design, Brendlng Marketing,...}.
U svom svakodnevnom profesionalnom radu ima i odgovarajuće oblike odgovornosti,
što zahteva njegova profesionalna angažovanost:
• Odgovornost
prema društvu - s obzirom na to da je zadužen za
menjanje čovekove okoline, njegov zadatak je da doprinese podizanju životnog
standarda najširih slojeva društva i da formira što borju životnu i radnu
sredinu
• Odgovornost
prema proizvođaču - dizajner kroz profesionalan rad
mora omogućiti kompaniji povoljne rezultate u poslovanju na tržištu, kreirajući
kvalitetan proizvod sa što manje ulaganja u njegovu proizvodnju I materijale
• Odgovornost
prema tržištu - stvaranje proizvoda koji u sebi
sadrži sve kvalitete dobrog dizajna, kako bi se opravdala ulaganja u njegovu
proizvodnju I zadovoljile potrebe na tržištu za takvim proizvodom
• Odgovornost
prema vremenu - ukupna kreativnost I prilaz
problemu I procesu dizajniranja trebalo bi da odgovara vremenu u kojem živimo i
vremenima koja dolaze. Proizvod bi trebalo da je savremen I inovativan
• Odgovornost
prema samom sebi - podrazumeva da je dizajner
stvaralac koji ima svoj stav I određeno mišljenje I da ne srne po svaku cenu da
ide na kompromis sa narudocima, odnosno da pristane na izmene svoje prvobitne
Ideje koje bi umanjile kvalltet i ukupnu vrednost dizajniranog proizvoda.
Graphic Design
Grafički
dizajn je kreativna delatnost koja Ima za cilj da putem likovno-grafićkog
Izražavanja I uz odgovarajuće tehnike I sredstva ostvari kvalltet savremene
vizuelne komunikacije. Pojam vizuelne komunikacije podrazumeva kreaciju u
raznim područjima grafičkog dizajna, koja svojim ukupnim kvalitetom, formom i
sadržajem uspešno komunicira sa pojedincem I društvenom sredinom, kojima je i
namenjena.
Vlzuelna
komunikacija je prenošenje Informacija pomoću vizuelnih znakova, simbola,
tekstova, crteža I slika, kao i svako prenošenje misli grafičkim, elektronskim,
fotografskim, filmskim, televizijskim ili nekim drugim putem. Cilj grafičkog
dizajna Jeste da oblikuje ove informacije kako bi imale estetski kvalitet i
kako bi njihovo prenošenje bilo što tačnije, razgovetnlje, Jasnije,
jednostavnije I efikasnije. Pored toga, grafički dizajn mora da Ispuni I druge
zahteve - ekonomske, kulturne, tehničke, socijalne.
S obzirom
na to da prenosi određene poruke namenjene čoveku i najšinm društvenim
slojevima, obaveza grafičkog dizajna jeste da zadovolji društvene, vaspitne i
kulturne ciljeve. Kao sredstvo savremene vlzuelne komunikacije I masovnog
informrsanja, koje je veoma utlcajno u društvu, grafički dizajn Ima obavezu da
vaspitava ukus i likovnu kulturu u najširem smislu te reći.
Alex Vera
- gratčki
dizajn reklamnih plakata
Grafički
dizajn možemo grubo podeliD na dve oblasti, a u svakoj od njih postoje područja
koja predstavljaju celinu za sebe:
•
Dvodlmenzionalni grafički dizajn • zastupljen je u najvećem broju područja
grafičkog dizajna, karakteriše ga likovno-grafićko izražavanje na površini,
odnosno na dve dimenzije. Ova oblast obuhvata najveći broj sredstava grafičke
propagande kao što su plakat, bllbord, oglas, prospekt, katalog, zaštitni znak
(Logo) i drugih oblasti poput dizajna knjige, novina i časopisa.
Trodimenzionalni
grafički dizajn • prostorna grafika u kojoj su najviše zastupljene oblasti
poput dizajna ambalaže.
Grafički
dizajner je stručnjak koji Ima potrebno specijalističko znanje na polju
grafičkog dizajna, neophodnu praksu I odgovarajuću opštu kulturu. To nije
likovni umetnlk klasičnog tipa, već stručnjak koji, pored likovnog, ima i
potrebna tehnička znanja, kao i znanje Iz raznih drugih oblasti (psihologija,
marketing, Itd.). Upravo zbog svega navedenog, praksa je potvrdila da grupni,
odnosno timski rad u procesu kreiranja grafičkog dizajna pruža mnogo
kvalitetnije rezultate nego individualni rad različitih profila grafičkih
dizajnera i ostalih stručnjaka. Dobar grafički rad mora da sadri! elemente I
rezultate naučnih Istraživanja iz oblasti psihologije, sociologije, ekonomskih
I tehničkih nauka, esteDke, ekologije...
Grafički
dizajn kao pojam kvaliteta
Pored
značenja koje grafički dizajn ima kao stvaralačka delatnost, sam termin
grafički dizajn podrazumeva određeni kvalltet kreacije svakog dela, koje je
obuhvaćeno svim oblastima I pojedinim područjima grafičkog dizajna. Kompletnost
kriterijuma kvaliteta možemo podelltl u dve grupe.
U prvu
grupu ubrajaju se tehničko-ekonomski parametri i pokazatelji:
>
Troškovi kojima je opterećen proizvod grafičkog dizajna, odnosno troškovi
proizvodnje (štampa, materijali, priprema I dorada), troškovi angažovanlh lica
različitih profila u kreativnom procesu, troškovi distnbuoje itd.
•
UsaglaŠenost proizvoda društveno-potrebnom I tržišnom asortimanu, odnosno
procena da II je sa ekonomskog stanovišta Isplativo da se određeni proizvod
uopšte plasira na tržište III u Javnost, posebno ako se radi o velikom tiražu,
skupim reklamama Itd.
•
Konkurentna sposobnost proizvoda
U drugu
grupu spadaju:
•
Funkcionalnost • upotrebnost i konsno dejstvo grafičkog dizajna kao vizuelne
komunikacije smatra se jednim od najvažnijih parametara I pokazatelja
kvaliteta. Vrednos grafičkog dizajna, čiji je smisao da uspešno komunicira sa
pojedincem i društvenom sredinom, men se po tome koliko zadovoljava, odnosno
koliko Je funkcionalan
•
Likovno-estetski kvalitet • takođe je Jedan od najvažnijih parametara i
pokazatelja kvaliteta. Apsolutni kriterljumi ili pravila o optimalnom
llkovno-estetskom kvalitetu grafičkog dizajna ne postoje, ali postoji veliki
broj ustanovljenih pokazatelja na osnovu kojih se može procenjivati i
analizirati estetski kvalitet
•
Originalnost - podrazumeva kreiranje grafike dizajna, estetskog kvaliteta koji
je nov i do tada nepoznat. Svaka kreacija kao stvaralačko delo podrazumeva
određeni stepen originalnosti. Da bi jedno delo opstalo na tržištu, ono mora da
se razlikuje I da bude originalno na svoj način u odnosu masu sličnih proizvoda
>
Aktualnost - Trend, moda, u manjoj III većoj merl kratkotrajna I prolazna
shvatanja I ukus momenta, nametnuta određenoj društvenoj sredini uglavnom putem
medija
Grafički
dizajn kao sistem
Prvi
oblici grafičkog dizajna do Drugog svetskog rata, u vidu tradicionalnih
grafičko-sllkarskih veštlna crtanja i slikanja motiva koji su se kreirali
prilikom Idejnih rešenja za oglas ili plakat, danas su zamenjenl naučnim
postupkom, analizom, Istraživanjem koji prethode samom kreativnom procesu. Kada
su potrebe pojedinca i društva bile skromnije, proizvodnja i plasman manjeg
obima, slabija konkurencija, tada I nije bilo teško zadovoljiti zahteve za
dobrom kreacijom. Međutim, savremeni uslovi proizvodnje I plasmana i veliki
porast konkurencije na tržištu, kako u domaćim tako i u međunarodnim okvirima,
razvoj I viši stepen opšte kulture i civilizacije najširih slojeva društva,
doveli su do toga da grafički dizajn možemo po smatrati kao sistem koji
određuje celokupnu vrednost I prirodu same kreacije. U postupku kreiranja
grafičkog dizajna moraju se obezbediti pouzdane Informacije I objektivna
analiza svih relevantnih podataka, kako bi se donele odluke o zahtevima koje
treba da Ispuni sama kreacija. U ovom postupku grafički dizajneri I drugi
članovi kreativnog tima
suočeni su sa mnogim složenim zahtevima proizvodnje, tržišta i neposrednih
korisnika. Pored toga, vrlo često se javljaju novi materijali i postupci u
tehnologiji proizvodnje, a mnoge naučne discipline koje pomažu u procesu
dizajna ostvaruju konstantno nove rezultate I saznanja o mobvacljama i
potrebama ljudi kao korisnika i primalaca poruka.
Grafički
dizajn u funkciji marketinga
Marketing
kao metod predstavlja skup aktivnosti koje su uključene u proces prelaska
jednog proizvoda od proizvođača do tržišta, odnosno neposrednog potrošača. To
su brojne radnje I zadaci koji obuhvataju poslovne aktivnosti, kao što su
proizvodnja, planiranje. Istraživanje, razvoj, dizajn, ekonomska propaganda,
prodaja, Itd. Marketing Ima za cilj da unapred osigura vezu proizvodnje I
potrošnje, kao i da se skladno poveže ponuda sa potražnjom na tržištu, što
znači da se prethodno moraju precizno i temeljno Istražiti I dennlsatl potrebe
tržišta marketing •istraživanjima. Na taj način se precizno mogu defmisati i
svi elementi grafičkog dizajna.
Нема коментара:
Постави коментар